13 november 2007

Lite svensk reklamhistoria

Lite svensk reklamhistoria behandlar en utställning med samma namn och är skriven av Leif Eriksson, Jerry Bengtsson och Lars Falk. Utställningen ägde rum i Landskrona 2002.

Utställningskatalogen beskriver den svenska reklamens utveckling från mitten av 1800-talet till 2010. Innehållet är delvis intressant och det är bra att bildernas ges stor plats i katalogen. Men den ihoptryckta layouten med extremt långa rader och otydliga rubriker gör läsningen svår. Dessutom finns det stavfel.

Katalogen känns som att den är skriven för personer som redan är insatta i ämnet. Du har säkerligen större behållning av texten om du redan kan namnet på många reklambyråer och känner till vissa saker om reklamhistorian. Det är extremt många namn som nämns, vilket ger en känsla av att de vill låta alla synas, istället för att fokusera på att läsaren ska uppskatta texten.

Som sagt så är innehållet ganska intressant, men stil och form förtar nöjet.

1 kommentar:

  1. Hm, jag tycker alltid det är intressant då man försöker beskriva en utveckling som ska ske i framtiden :)

    /Emma

    SvaraRadera