3 juni 2006

Reklamen är livsfarlig

Sven Lindqvist bok Reklamen är livsfarlig skrevs redan på 1950-talet. Nu har förlaget Pocky gett ut den i en snygg pocketversion med illustrationer.

Kanske borde vi tänka lite mer på hur reklamen påverkar oss och om det finns några alternativ. Lindqvist ger några förslag och är ytterst kritisk mot hur reklam är på 1950-talet, troligen skulle han tycka att den var ännu värre idag men hans kritik fungerar fortfarande.

Lindqvist menar att konsumtionen har blivit vår identitet och att reklamen bestämmer vad vi vill ha och hur vårt liv ska vara för att anses lyckat. Kanske låter det som en överdrift, men läs boken så kan du uttala dig sen. Författaren har absolut en poäng! Personligen så skulle jag vilja läsa den här boken med ett genusperspektiv, då skulle troligen kritiken bli än mer massiv.

Pockys utgåva av Reklamen är livsfarlig är rikt illustrerad och bilderna är väldigt intressanta. Även om texten i sig är intressant och väcker tankar så lyfter bilderna den ännu högre. Det är ett antal illustratörer som gjort olika bilder med ankytning til reklam. Så om du ska läsa texten, köp Pockys version och lägga ordentligt märke till bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar